6 pasi pentru a alege cel mai bun ulei de motor

cum alegem cel mai bun pentru masina noastra

Uleiul de motor este esential pentru orice masina. Acesta asigura functionarea corespunzatoare a autoturismului si contribuie la prelungirea duratei de viata a acesteia, datorita faptului ca lubrifiaza partile interne ale motorului, asigura o izolare mai buna, combate rugina si reduce gradul de uzura al pieselor componente si nu in ultimul contribuie la dispersarea caldurii.

Primul pas este destul de simplu

Pentru a ne asigura ca vom cumpara cel mai bun ulei de motor este bine sa verificam in primul rand compatibilitatea cu tipul motorului, deoarece uleiurile sunt impartite in:

  • Ulei pentru motoare pe benzina;
  • Ulei motor diesel;
  • Ulei universal (ce poate fi folosit atat pentru motorizarea pe benzina cat si pentru cea pe motorina).

Cel mai bun ulei de motor este cel universal, insa trebuie sa verificam cu atentie specificatiile producatorului masinii si fisa tehnica a uleiului pe care dorim sa il cumparam.

Uleiurile de motor sunt clasificate in prezent in trei clase:

  • Minerale;
  • Semi – sintetice;
  • Sintetice.

Daca primele doua uleiuri sunt rezultatul unui proces de prelucrare al petrolului (acestea contin intre 18 si 34 molecule de caron in fiecare molecula), uleiurile sintetice sunt supuse unui proces de prelucrare chimica foarte complex si sunt imbogatite cu o gama larga de adezivi ce au rolul de a le spori performantele.

Desi uleiurile minerale functioneaza inca destul de bine, uleiurile sintetice isi mentin performantele ridicate chiar si in cazul unor temperaturi extreme (de exemplu acestea asigura pornirea rapida a masinii in perioada de iarna sau in perioadele caniculare de vara).

Mai mult decat atat, uleiurile sintetice au un grad foarte mic de impuritati fapt ce il ajuta sa previna formarea de namol sau depozite de impuritati in interiorul motorului, ii ofera o durata de viata foarte lunga, iar acest lucru diminueaza in mare masura costul ridicat al uleiului.

Conform unor teste recente, cel mai bun ulei de motor sintetic poate imbunatati si consumul de combustibil al masinii.

Uleiurile semi – sintetice sunt varianta de mijloc atat ca performante cat si ca pret. Acesta este format dintr-un amestec de ulei mineral cu ulei sintetic (in proportie de maxim 30%). Desi acest tip de ulei ne poate oferi o serie de avantaje ale uleiului sintetic, acestea nu vor fi niciodata la fel de bune ca acestea.

Clima este factorul principal in alegerea celui mai bun ulei de motor

Ulei motor

Ulei motor

Ceea ce este cel mai important atunci cand ne vom cumpara uleiul de motor este sa alegem cu atentie vascozitatea acestuia (rezistenta fluidului la curgere).

Este important sa tinem cont de faptul ca uleiul devine mai fluid in conditii de temperatura ridicata, iar acest lucru iese in evidenta in perioada de vara sau in cazul drumurilor lungi. Asadar este foarte important sa folosim un ulei ce ramane suficient de gros, iar acest lucru este scos in evidenta cu ajutorul normelor SAE (Society of Automotive Engineers).

Cele mai bune uleiuri de motor sunt impartite in doua mari categorii:

  • Uleiurile single – grade sunt foarte rar intalnite deoarece nu pot fi folosite decat de masini ce functioneaza la o temperatura relativ constanta (in zonele desertice sau in cele foarte reci). Acestea au 11 grade de vascozitate (sase pentru zonele reci si cinci pentru cele calde) ;
  • Uleiurile multi – grade sunt cele mai folosite la noi in tara. Acesta este imbogatit cu o serie de aditivi ce ii permite sa functioneze la fel de bine intr-o gama de temperaturi cuprinse intre -30 si +100 grade Celsius. Eticheta acestuia este singura ce are doua seturi de numere.

Spre exemplu, un ulei 10W – 30 are o vascozitate mai redusa atat la rece, cat si la cald fata de un ulei cu caracteristicile 20W – 50. Cifra 10 ne indica vascozitatea la temperaturi mici, W provine de la iarna (Winter) iar 30 este vascozitatea la temperaturi mari.

Prima cifra poate avea valori cuprinse intre 0 – 25 (cu gradatii din 5 in 5), iar a doua cifra este cuprinsa intre 20 – 60 (cu gradatii din 10 in 10).

Pentru Romania uleiul ideal este 5W (pentru prima grupa de cifre). Este important de stiut ca al doilea grup de cifre ne indica cat de vascos devine uleiul la cald. Cifra 60 spre exemplu este folosita numai in cazul masinilor de curse, iar indicele recomandat pentru marea majoritate a masinilor este de 30 – 40.

Cantitatea este importanta in cazul alegerii celui mai bun ulei de motor deoarece pretul fiecarui litru scade pe masura ce vom cumpara un bidon mai mare. Recipientele moderne au capacitati cuprinse intre 750 grame si 20 litri.

Pentru un schimb de ulei complet ne vor trebui in jur de 5 litri (acestia acopera si eventualele completari in cazul in care masina pierde ulei).

Pretul ar trebui sa fie ultimul element dupa care ne vom ghida. Chiar daca uleiurile ieftine sunt (in prima faza) la fel de bune ca cele mai scumpe, acesta va avea o durata de viata mult mai mica fata de un ulei mai scump, astfel ca uleiul va trebui schimbat mai des generand in final costuri aproape duble fata de un ulei mai scump.

Brandul firmei producatoare ne ofera garantia ca am cumpara un ulei ce a fost testat si verificat o perioada lunga de timp in laboratoarele companiilor. Cele mai populare marci sunt Valvoline, Elf, Castrol, Motul, Aral, Petronas.

Cel mai bun ulei de motor poate fi gasit aici

Uleiul trebuie schimbat la o anumita perioada de timp, indiferent de tipul acestuia. Chiar daca cel mai bun ulei sintetic ne garanteaza ca vom putea rula mai multi kilometri fata de utilizarea unui ulei mineral clasic, trebuie sa luam in calcul si alte variabile cum ar fi schimbarea filtrelor de ulei, etc.

Desi exista mai multe pareri ca uleiul trebuie schimbat la un interval de 5000 kilometri pentru a ne mentine motorul „tanar si nelinistit”, cei mai multi specialisti sustin ca acesta trebuie inlocuit atunci cand am parcurs intre 10.000 – 15.000 kilometri sau intr-un interval de un an, indiferent de numarul kilometrilor parcursi.

Produsele recomandate de noi pot fi gasite mai jos:

 

 

VALVOLINE SYNPOWER XTREME XL-III C3 5W30 4L

VALVOLINE SYNPOWER XTREME XL-III C3 5W30 4L

  • Ulei motor sintetic long life
  • Ofera protectie completa motoarelor diesel Euro 4 si Euro 5 dotate cu filtre de particule
  • Comportament bun la pornirea la rece
  • Rezista pana la 30.000 km
  • Vascozitate: 5W – 30
  • Cantitate: 4 litri
ARAL HIGH TRONIC 5W40 4L

ARAL HIGH TRONIC 5W40 4L

  • Ulei sintetic recomandat pentru toate tipurile de motoare (diesel sau benzina)
  • Rezista pana la 20.000 kilometri
  • Reduce zgomotul motorului
  • Vascozitate: 5W – 40
  • Cantitate: 4 litri
LIQUI MOLY 2184 MOS2 10W40 5L

LIQUI MOLY 2184 MOS2 10W40 5L

  • Ulei semi - sintetic recomandat pentru toate tipurile de motoare (diesel sau benzina)
  • Disulfura de molibden reduce considerabil frecarea si prelungeste durata de viata a motorului
  • Contribuie la reducerea consumului de combustibil
  • Comportament bun la pornirea la rece
  • Vascozitate: 10W – 40
  • Cantitate: 5 litri
REPSOL ELITE EVOLUTION LONG LIFE 5W30 5L

REPSOL ELITE EVOLUTION LONG LIFE 5W30 5L

  • Ulei motor sintetic long life recomandat pentru toate tipurile de motoare (diesel sau benzina)
  • Este ideal pentru motoarele echipate cu filtre de particule sau catalizatori de oxidare
  • Contribuie la reducerea consumului de combustibil
  • Comportament bun la pornirea la rece
  • Vascozitate: 5W – 30
  • Cantitate: 5 litri